onsdag 9 februari 2011

Warhammer Fantasy Stridsrapport - Springande råttor och smygande dvärgar

Nere på den lokala föreningen här i Sollefteå bestämde vi oss för att spela en 2v2 match där varje spelare fick använda 1500 poäng. Jag tog med mig mina nya demoner för att slåss med. Jag hade ett 50 regemente med Bloodletters som Heralden stod i och gav dem Hatred, två 5 enheter med Flesh Hounds och en 5 enhet med Bloodcrushers. Adam hade en Skaven lista som innehöll 30 stycken Jezzails (!) samt tre Clanrats enheter med weapon teams och två Warp Lightning Cannons och en katapult. Puja (Per-Erik) kom med sina odöda vampyrer, hans lista innehöll två 40 enheter med Ghouls där hans lilla och stora vampyr gömde sig. Han hade även en Wraith grupp på fem. Emil tog med sig dvärgarna som innehöll ett 30 regemente med Longbeards som hade ranger regeln, en grupp bestående av 30 stycken miners, en anvil och några karaktärer.


Sammansättningen av lagen bestämdes genom att alla fyra slog en tärning var och de spelare som slog högst och lägst parades ihop.
Detta slutade med att jag och Adam hamnade på ett lag, Emil och Puja på det andra. Vi slog för att se vem som skulle börja och mitt lag vann rollen. Man vann genom att döda fiende enheter och ta table quarters.
Det fanns kullar på båda sidorna av planen och ett hus i mitten. Det fanns också staket utspritt.
Jag och Adam bestämde oss för att deploya där det fanns minst saker i vägen så att hans Jezzails kunde skjuta. Adam blev tvungen att sätta ut sina Jezzails ut efter sidan bakom våran linje för att förhindra att Emils Miner grupp skulle dyka upp bakom oss. Han fortsatte med att placera ut en Clanrat enhet på varsin flank och en i mitten. Hans krigsmaskiner hamnade i mitten. Puja klumpade ihop Ghoulsen i hans högra hörn närmast oss, Wraiths hamnade i mitten och gömde sig bakom huset.Emil placerade inte ut något pga sina speciella regler.
När Adam var färdig med att placera så var det bara jag kvar och jag satte ut min Bloodletter grupp så nära Pujas Ghouls som möjligt. Sedan hamnade mina Bloodcrusher i mitten och hundarna på varsin flank.
Allra sist kom Emils smygande Longbeards och placerade sig 12 tum ifrån oss.
Trots att vi blev färdiga sist så hade vi första turen.

1:a Tur 1
Skaven gjorde lite omplaceringar. Demonerna flyttade upp så långt som möjligt mot fienden.
Råttorna sköt lite men gjorde nästan ingen skada.

2:a Tur 1
Puja flyttade fram Ghoulsen lite till ett närliggande staket.
Dvärgarna gick fram och kom väldigt nära en WLC. Med vetskap om hur städet fungerar visste jag att de skulle penetrera våra linjer.
Deras magi-fas hände inte så mycket då de antigen blev dispellade eller så tog demonernas save bort skadan.
I skytte rundan började Helga och kompani att slå på städet och gav Longbeards ny kraft så att de kunde genomföra en charge på en WLC. De fortsatte med att slå ihjäl råttorna och gjorde en overrun bakom våran front linje. Detta ledde sin tur till att en Jezzial grupp flydde av banan.

1:a Tur 2
Skaven armén var nu mer eller mindre kaotisk då Adam tvingades gå tidigare än väntat och lämnade över befälet för råttorna till mig. Det kändes nu som om att råttorna var så gott som döda eftersom de hade ett gäng gamla hårda dvärgar bland sig samt att Skaven armén nästan bara bestod av skytte enheter som hade väldigt dåligt med mod.
Demonerna brydde sig däremot inte utan traskade vidare mot de odöda. Hundarna på den högra flanken närmade sig Wraithsen.
Skaven hoppades nu på att få in lite fler träffar än förut. Men de missade, misfirade eller döda inte många.

2:a Tur 2
Emils stenhuggare kom inte in. Han behövde slå 4+ med re-roll men misslyckades.
Ghoulsen stod kvar och väntade på att demonerna skulle komma. Wraithsen hoppade fram med Bloodcrusher enheten.
Longbeard enheten vände sig om för att tugga vidare.
Helga misslyckades att slå på städet. (Jag tror att hon var upptagen med att flörta med medhjälparna)
Den enda nämnvärda magin som kastades var minus 1 to hit på Bloodcrushers.
I fight-fasen lyckades de ridande Bloodletter döda två spöken men de gav tillbaka och dödade en. Demonerna förlorade fighten och blev instabila så de förlorade en till.

1:a Tur 3
Bloodletters marscherade och kunde charga nästa tur. Dock fanns det en mur i vägen som gav minus 1 to hit.
Hundarna på högra flanken sprang förbi spökena.
Skaven gjorde sig redo för att dö.
I skytte rundan hände ingenting. Skavens skytte var helt värdelöst, det hade nästan ingen effekt på matchen alls.
I närstrid dödade vi varsin modell, så det blev lika i combat resolution.
Dvärgarna dödade säkert något.

2:a Tur 3
 Ghouls stod kvar(!). Stenhuggarna kom inte in, han misslyckades på 3+ med re-roll.
 En av vampyrerna var ond och kastade minus 1 to hit på Bloodletters.
 I combat dödade Bloodcrushers spökena men var nu bara tre stycken.

1:a Tur 4
Äntligen var det dags för charge för Bloodletter enheten. De sprang in i ett 40 block med Ghouls. Några letters hade dött av magin men inte många. Skaven (suck) dog och flydde, i den ordningen. Bloodcrusher sprang fram och var nära nog att charga ännu ett block med 40 Ghouls som hade stor vampyren i sig. Båda hundenheterna började springa mot städet och Helga crew.
I fighten träffade Bloodletters på 5+ på grund av magin och att Ghoulsen gömde sig bakom ett staket. De hade 33 attacker och hatred på s5 och lyckades hugga ihjäl 11 Ghouls.
De odöda slog tillbaka och döda några men demonerna vann striden.

Resterande spelturer
Tillslut kom stenhuggarna in och högg ihjäl lite Jezzails. Longbeards gjorde det samma.
Bloodcrushers dog när de kom in i närstrid pga en arg vampyr. Hundarna sprang runt allt i vägen och in i städet och Helga. De dödade dem på två turer.
Bloodletters hackade sig tillslut igenom Ghoulsen och sprang in i mer Ghouls. Heralden hade svårt att döda lorden trots killing blow. De stod kvar där resten av matchen. Bloodletters hade försvagats förmycket för att kunna ta hand om en till Ghoul enhet.

Skavens var mer eller mindre utplånade och demonerna hade endast ett tjugotal modeller kvar.
Vinst för dvärgarna och de odöda.

Eftersnack
Stackars Skaven. De kom dit med sina jättefina gevär och kanoner och fick powerwalkande dvärgar i ansiktet. Motståndarlaget var väldigt jobbigt att möta med det laget jag och Adam hade. Dvärgarna mötte inget motstånd när de tågade in och högg höger och vänster så att det flög råttor. Jag tror att Skavens hade alldeles för mycket skytte eller för lite modeller. De förlitar sig på att ha många ranker och de enda enheterna var Clanrats som bara var 20 man stark. En stark Skaven armé måste innehålla många modeller för att kunna ha modeller plocka.

Dvärg armén var jätteelak och hade definitivt ost faktor med så många Longbeards som är rangers.
Inget fel med VC-armén heller. Det verkar som att Ghouls är det enda som är värt att köra med och det är dumt att lämnat hemmet utan dem. I och med att de har t4 kan de suga upp attacker och ändå vara farliga när de får slå tillbaka.


Jag blir mer och mer nöjd med demonerna för var gång jag spelar. Ett 50 block med Bloodletters och en Herald är sååå elakt, de tuggar igenom allt. Hundarna är jag också väldigt nöjd med. De bevisade att de kan ta hand om enklare karaktärer och warmachines.

Då är det dags att dra ihop det här. Jag är nöjd med matchen även om det var kämpigt men jag lärde mig en del saker. Lärdomar kan aldrig få för mycket av.

Cheers!

1 kommentar:

  1. Haha! Lät som att min skyttelista inte fungerade alls! Som du säger så var det nog lite väl mycket med alla de där Jezzail'sen ;)
    Aja, lärde sig något gjorde man ju, även om jag tyvärr inte kunde vara kvar hela matchen.
    Vi får göra om det snart!
    //Adam

    SvaraRadera