måndag 21 mars 2011

40k Fanatic lista

Det är ungefär 2 månader kvar tills den stora turneringen i Umeå. De håller en 40k och fantasy turnering samtidigt som tyvärr tvingar mig att välja mellan spelen. Jag har i alla fall bestämt mig att jag ska spela i 40k turneringen. Jag är i full sving med att måla upp min 2000p Sanguinary Guard lista. Bilder på den kommer snart. 
Under tiden tänkte jag berätta vad som är i den och vad allt har för roll.



 
HQ



Commander Dante 225p



Total: 225p



Librarian 100p

Jump pack 25p



Psychic Powers:

Shield of Sanguinius

Unleash Rage





Total: 125p



Elites



3 x Sanguinary Priest 150p

3 x jump pack 75p
3 x power weapon 45p



Total: 270p



Chaplain 100p

Jump pack 25p
Infernus pistol 15p



Total: 140p



Troops



Sanguinary Guard 200p

Chapter banner 30p

5 x infernus pistol 50p



Total: 280p



Sanguinary Guard 200p

4 x infernus pistol 40p



Total: 240p



Sanguinary Guard 200p

4 x infernus pistol 40p



Total: 240p



Sanguinary Guard 200p

4 x infernus pistol 40p



Total: 240p



Sanguinary Guard 200p

4 x infernus pistol 40p



Total: 240p



Army Total: 2000p



Killpoints Total: 11

Som ni ser är armén byggd kring det legendariska Sanguinary Guard. Passande nog är det den högste guld gossen själv som leder styrkan. Nästan alla i armén är utrustade med infernus pistoler och är därmed mer än kapabla att plocka fordon med lätthet. Samtliga är utrustade med power weapons, till och med prästerna. Det var inte nödvändigt men det är rätt så häftigt att säga att alla i armén ignorerar armour saves.
 
Dante placeras i enheten med flaggan tillsammans med en präst och en libby. Detta för att skapa en stenhård enhet som slaktar näst intill allt. Libbyn är till för att ge coversave till enheten och närliggande enheter. Det är oerhört användbart när jag väljer att deep strika med dem. Prästerna hjälper till att göra armén osårbar mot allt annat än AP 2 vapen. Dante ger hit & run förmågan till enheten som han är med och är väldigt bra när de möter horder. 


Riktlinjerna hur jag placerar armén brukar se ut så här: Har min motståndare något långdistans skytte? Har han någon Land Raider dödsstjärna? Finns det några närstrids enheter som slår före och tar bort armour save?
  
Har fienden inget långdistans skytte så brukar jag placera 2-3 grupper ute på planen. Resten i reserv. Det är också beroende på om motståndaren har mycket fordon och vad vapnen på fordonen har för AP. Reserverna kommer alla oftast ned på 2:a rundan pga Descent of Angels. 
Finns det en Land Raíder dödsstjärna på andra sidan bordet så kommer Dantes grupp vara i reserv. De kommer sedan ned på 2:a rundan och scattrar inte pga Dantes special regel. Så jag kan placera gruppen 1 tum från fordonet och skjuta 6 st melta skott på kort distans.
  Om fienden har enheter som slår före eller samtidigt och tar bort armour save så är jag lite mer försiktig. Med tanke på att en "vanlig" kille kostar 50p så vill jag vara säker på att jag dödar honom först. Jag placerar nog ut en del grupper på fältet och högst 2 grupper i reserv. Detta gör jag för att inte komma ner från reserven och stå med byxorna nere medans jag väntar på att en enhet kommer och dödar mina trupper. Ett bra exempel på sådana läskiga enheter är Howling Banshees och Genestealers som båda slår före och har förmågan att ta bort armour saves.


Jag har stor förhoppningar på denna armé inför turneringen. Jag anser den är kapabel att hantera det mesta, från horder till mekaniserat.  
  
Som redan nämnts så kommer jag att lägga ut bilder på armén. Kanske till och med BatReps i framtiden. 


Tills vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar