torsdag 3 mars 2011

Misstag, vad skulle vi göra utan dem?

Misstag är som vi alla vet rätt så obehagliga och något som vi bör undvika. Men på grund av våran mänskliga natur kommer vi alla oundvikligen begå dem.
Men det jag vill berätta här är att
misstag inte behöver vara obehagliga eller ovälkomna. Jag ser misstag som en gyllene chans att lära mig något som vi kan ha nytta av. De är alltså ett verktyg att bli bättre än när vi var innan vi begick misstaget.
Det värsta man kan göra när man begår ett misstag är att beskylla någon annan för misstaget. Utgå istället från att du är ansvarig över det som händer med dig. Då är chansen större att man lokaliserar misstaget och åtgärdar det.
Men det krävs av en själv att man sätter undan sitt ego och frågar sig: Vad gjorde jag för fel och vad kan jag lära mig av det?
Men sluta aldrig att analysera. Utan även när det går som planerat ska man fråga sig själv: Varför gick det så här och kan jag på något sätt förbättra mig?

Nu blev detta väldigt filosofiskt så jag ska avrunda innan det blir för flummigt. Men som sagt, lär av dina misstag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar