söndag 12 juni 2011

Från 40k till Fantasy (teleporting sound)

Hej gottfolk!

Det var ett tag sedan jag skrev på min spelblogg och till mitt försvar vill jag säga att jag spelat hela tiden och inte haft en sekund över till att skriva blogginlägg. Nej, så hemskt har det inte varit.
Skämt åsido, jag har varit väldigt upptagen med mina studier då det alltid blir mycket att göra precis innan sommaren börjar.



More on to the point. För ca 2 veckor sen deltog jag i Fantasia Fanatic XIX. Jag åkte till Umeå med mina Blodsänglar och hamnade någonstans i mitten. Det gick faktiskt sämre i år än förra året. Jag spelade dock inte med Sanguinary Guard-listan. Efter ett antal speltester med diverse folk så insåg jag den hemska sanningen, Grey Knights gjorde allting jag gjorde plus lite till och dessutom bättre. Jag speltestade mina guldgossar mot en 15-årig kille som prescis hade limmat ihop dem, skummat igenom codexen och skrivit en lista. Jag blev smiskad... Han hade hillebard I 6 vapen i alla squads. Han slog först och dödade alla mina gubbar. Det är väldigt sorgligt.. (snyft)
Så jag slopade idén att åka till Umeå med dem så jag tog min gamla hederliga mech-lista. Hade gjort några tweaks sen förra turneringen men grunden var ungefär den samma. Här är den för de som vill veta:

Termos-Libby med sköld, shield och rage som krafter.

Termos-präst

3 termos-klor och 3 termos-hammare i en crusader

3 st razorbacks med las-plas

3 st tyfån-speeders med 2 meltor

2 Baals

2 Preds med las-spon

Det är en rolig lista med mycket shooting och när fienden kommer i närheten så får de träffa termos-laget som dödar de mesta. Jag lyckades faktiskt slå ihjäl 40 orker som chargade med pistoler! Otroligt!

Men jag har på senare tid blivit mer attraherad av Fantasy. Jag försöker få bukt med min Khorne-lista som jag testa olika varianter med. Jag har till och med testat demonetter (!). Jag körde med en bland-lista ett tag med sådana, lite furies och en Tzzentch magiker. Det funkade väl. Jag fick mycket taktiska vapen mot fienden som jag kunde använda för att slakta hanns trupper. Men de 2 senaste matcherna har jag gått tillbaka till en ren Khorne-lista. Min senaste kreation:

Herald med 3+ save och s7 flaming
Herald med 3+ save
Herald med 1+ save, magivapen nullare, jugge och -2 ld 12" BSB

2 x 35 Bloodletters

2 x 5 Flesh hounds

4 x 5 Furies

6 Bloodcrushers

Jag har haft goda erfarenheter med denna lista. Speciellt från crusher-gruppen. Det räcker med att jag vinner combaten med bara en lite marginal för att få fienden att fly. Hundarna och furies är till för att störa och att dra fienden ur position. Hundarna funkar också som support när jag får chansen att anfalla en flank eller bak. Armén är väldigt snabb och är oftast i närstrid på 1a eller 2a rundan. Notera också att jag slopat blodtörstaren. Han tog för mycket poäng för arbetet han gjorde. Oftast dör han innan han får göra nåt och det känns som att jag lägger för många ägg i samma korg. För att fylla tomrummet så lade jag in crusher gruppen som är helt brutal, för att inte nämna Heralden som rider med dem.

Jag har bestämt mig för att låta blodsänglarna vila ett tag innan nya regelboken kommer ut sommaren 2012 (hoppas). Så för nästa turnering blir det strid i Khorne's namn och en jakt på skallar för hans tron...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar