fredag 9 september 2011

Khorne lista under potatisskalning


Jag har länge funderat kring den lista jag spelar med mina Daemons och kom till en slutsats när jag skalade potatis. Den kan liknas vid en ångvält som drivs av en motor som är känslig mot en särskild typ av skit, nämligen magi.
Den är mer än kapabel att stå tå mot tå i en rak strid utan påverkande faktorer. Men som vi alla vet är reglerna i Warhammer tänjbara och användandet av magi står oftast för det. Armén är väldigt svag mot magi som attackerar indirekt, d.v.s. ett karaktärstest eller sänkande av stats. Detta dilemma har fått mig att försöka hitta sätt att komma runt problemet utan att vandra för långt från grundidén jag haft för armé sedan starten. Jag gjorde det svåra valet att köra med en ren Khorne-armé som för tillfället ser ut så här:

Herald
+1 s, 3+ armour save

Herald
+1 s, 3+ armour save

Herald på Juggernaut
BSB (-2 ld inom 12"), 3+ armour save som nullifierar karaktärers vapen i baskontakt

2 x 35 Bloodletters
full command

2 x 5 + 6 Flesh Hounds

6 x Bloodcrusher
standard, musikant

Det är inget fel förutom det ovannämnda. Jag har stora enheter som slår hårt och är tillräckligt många för att kunna ta lite stryk. Allt i armén har magic resistance av något slag. Hundarna är till för att ta hand om små block enheter, warmachines och att själva blockera eller eventuellt flank attackera. Sen min jätte enhet med crushers är till för att dra till sig uppmärksamhet och, om de lämnas ifred, flank attackera. Det enda jag känner att armén faller på är att den helt förbigår magi försvar förutom magic res.

Med tanke på denna "klarhet" så har jag gjort några småändringar som förhoppningsvis kommer att fylla igen hålen som fanns.

Bloodthirster
3+ armour save, 2d6 + 2 attacker istället för normal, dispel scroll

Herald
3+ armour save, +1 s

Herald
BSB (-2 to casting mot en lore jag väljer innan matchen börjar, life misscast på dubbel 1, 2, 3) 3+ armour save, +1 s

2 x 34 Bloodletters
full command

2 x 5 Flesh Hounds

3 + 2 Bloodcrushers

Som ni ser har jag tagit in en Bloodthirster som har mer än en funktion. Den ska avleda uppmärksamheten och tillsammans med min andra snabba enheter tvinga motståndaren göra svåra prioritets val. Jag har delat upp crusher enheten på grund av att det var för mycket ägg i en korg så att säga. I och med uppdelningen så har jag tvingats slopa den ridande Heralden som helt enkelt inte blir tillräckligt effektiv i det nya formatet. Denna lista har nu två tydligt starka fördelar jämfört med den tidigare listan som inte hade något som direkt gjorde det svårt för motståndaren att kasta magi. Jag har gett Törsten en dispel scroll som kommer hindra fienden att kasta något riktigt äckligt och sedan har jag ändrat arméflaggan. Den ger två minus till att kasta mot en lore, som jag väljer i början av matchen. Detta kommer ha samma funktion som att ha en lvl 2 magiker som stärker min dispel i fiendens magi fas, fast för 50p. På så sätt behåller jag Khorne temat genom att inte introducera magiker och samtidigt uprätta ett effektivt magi försvar.

Min taktik är att mina horde block marscherar framåt och pressar fienden samtidigt som hundarna tar hand om eventuella distraktioner och att hjälpa krossarna ställa sig i position för en flank attack eller jaga efter warmachines och/eller eventuella skytteenheter. Törsten kommer flyga fram i position för att främst hjälpa de stora blocken med kills och sedan ta hand om eventuellt kavalleri som fienden kan tänkas ha.


Jag är förhoppningsfull över min nya lista och kommer att rapportera striderna som utspelas med den samt analyser om vad som kan förbättras, vilket alltid går.

Skulls for the Skull Throne and Blood for the Blood God!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar